تقسیم بندی اسناد

دردفتر اسناد رسمی از یک مقسم اسناد به دو دسته بزرگ تقسیم می گرد ند که عبارتند از الف- اسناد مالی     ب- اسناد غیر مالی

الف : اسناد مالی : اسناد مالی به ان دسته از اسناد گفته می شود که در متن سند مبلغ ریالی بصورت منجز و روشن ذکر گردد . و معمولا شامل معاملات قطعی اموال منقول و غیر منقول و غیره است  که با یکی از عقود بیع – معاوضه- مصالحه –هبه –و…. انجلم می گیرد.

برای تنظیم اسناد در دفاتر معمولا سه نوع تشریفات وجود دارد : ۱-  اخذ اسناد هویتی اشخاص شامل شناسنامه – کارت ملی و

۲-  اخذ اوراق و دلائل مالکیت برای اموال و املاک  در حال معامله به تناسب مال منقول و غیر منقول از قبیل سند کارخانه در خود رو و سند مالکیت ششدانگ در اموال غیر منقول و بنچاق دفتر خانه و ………..

۳-  استعلامات از ادارات ثبت اسناد و املاک و شهرداری و دارائی و…..  در اموال غیر منقول و اخذ  برگ سبر و تائیدیه نقل و انتقال از اداره راهنمائی و رانندگی  برای اتومبیلها

این اسناد معمولا سه نوع هزینه دارند : الف – هزینه ثبت اسناد که معمولا به حساب اداره ثبت اسناد و املاک واریز و وارد خزانه دولتی می شود .ب- هزینه نقل و انتقال دارائی  که مالیات نقل و انتقال نام دارد که به حساب خزانه واریز می گردد.

ج- هزینه تحریر سند که با توجه به قانون و طبق تعرفه دولتی اخذ و وبه مصرف حقوق و مزایای کارکنان و دیگر هزینه های جاری دفتر می رسد .

۲- اسناد غیر مالی: اسنادی هسنتد که در متن و مفاد سند مبلغ ریالی درج نشده و هزینه های ان از قبیل حق الثبت و حق التحریر از قبل توسط اداره ثبت معین و دفتر خانه ها مکلف به رعایت ان هستند .مثل اسناد مربوط به انواع وکالت کاری و اداری – اقرار نامه ها- تعهدات غیر مالی و رضایت نامه دادگستری  و غیره . از جمله امتیازات این اسناد این است که مالیات دارائی نداشته و حق الثبت و حق التحریر ان ارزان بوده و هستند.

علاقمندی پیوند همیشگی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *