گواهی عدم حضور در دفترخانه

گواهی عدم حضور در دفترخانه

درمواردی که طرفین یک معامله،مبایعه نامه یا قولنامه ای در دفتر مشاور املاک یا در بین خودشان نوشته باشند، و تاریخی را بمنظور انتقال سند دردفترخانه معین تعیین نموده باشند، چنانچه هریک از ایشان در موعد مقرر نسبت به حضور در دفترخانه اقدام ننمایند، به درخواست کتبی طرف دیگر، گواهی لازم از سوی سردفتر در خصوص علت عدم انجام معامله صادر می شود که در این نوشته به نکاتی در خصوص گواهی عدم حضور در دفترخانه پرداخته شده است. پس با ما تا آخر همراه باشید.

توجه کامل داشته باشید که در هنگام مراجعه به دفاتر مشاور املاک , این دفاتر دقت لازم در تحریر مبایعه نامه تنظیمی معمول داشته و بدون قلم خوردگی و اشتباه هم به شماره دفتر خانه ای که مقرراست سند رسمی در آن دفترتنظیم گردد اشاره کرده وهم به تاریخ دقیق انتقال سند توجه کامل گردد چون این دو مورد از مواردی است در صورت فقدان صحت،قلم خوردگی و یا هر گونه شبهه صدور گواهی فوق از طرف دفاتر اسناد رسمی،بامشکل مواجه خواهد گردید.

ابتدا باید توجه داشته باشیم که گواهی مذکور می تواند به دو شکل ذیل صادر گردد
۱ – از طرف خریدار وبا حضور ایشان در دفتر اسناد رسمی علیه فروشنده اخذ گردد.
۲ – از طرف فروشنده وباحضور ایشان در دفتر اسناد رسمی علیه خریدار اخذ گردد.

مدارک مورد نیاز خریدار

– قولنامه(رسمی یا عادی) که به امضاء متعاملین رسیده باشد.
– مدارک شناسایی ( شناسنامه وکارت ملی)

– چک بانکی در وجه خود به میزان الباقی ارزش معامله(منطبق با متن قرارداد) تهیه وهمراه خود جهت ارایه به دفترخانه داشته باشد .

شما می توانید مبلغ چک مربوطه را پس از صدور گواهی عدم حضوری با مراجعه به بانک دریافت نمایید و نیاز به نگهداری تا زمان دادگاه نیست.

مدارک مورد نیاز فروشنده

شامل کلیه مدارکی می باشد که جهت تنظیم سند و انتقال قطعی آن ضروری می باشد البته باید توجه داشته باشیم که مدارک لازم در ساختمانهایی با کاربری های گوناگون، متفاوت است.

مدارک برای املاک با کاربری مسکونی

– مدارک شناسایی ( شناسنامه وکارت ملی )
– سند مالکیت

– قولنامه (رسمی یا عادی) امضاء شده توسط متعاملین
– بنچاق
– پایان کار
– مفاصا حساب دارایی
– مفاصا حساب نوسازی از شهرداری
– استعلام بند( ز) مبنی بر عدم بازداشت از اداره ثبت

گواهی عدم حضور به چه دردی میخورد؟

از نظر دادگاه ،تمامی دعاوی مربوط به دریافت وجوه التزام(مبالغ ضرر و زیان)مندرج در قرارداد و همچنین صدور احکام الزام به تنظیم سند، به واسطه اعتبار این گواهی قابل دستیابی بوده و مبنای صحت ادعای هریک از طرفین معامله در این خصوص است. بنابراین،در صورت خودداری طرف مقابلتان از انجام تعهدات مندرج در قرارداد در خصوص انتقال سند،از گرفتن گواهی عدم حضور در دفترخانه غافل نشوید.

علاقمندی پیوند همیشگی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *